Звіт сільського голови за 2023 рік
Додаток
До рішення від 02.02.2024р. № 1
Шановні жителі Щиборівської територіальної громади!
Загальні положення.
Відповідно до положень Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», я звітую про свою роботу та роботу виконавчих органів сільської ради за 2023-й рік. Для нашї громади, як і для усієї нашої країни, 2023 рік був дуже важким. Війна продовжується, наші Збройні Сили України роблять усе можливе та неможливе, щоб здобути Перемогу над ворогом. На жаль, з початку повномасштабного вторгнення, Щиборівська громада втратила своїх відважних воїнів-захисників, які вірні військовій присязі, виконували свій патріотичний обов’язок:
- Бурбело Сергій Олександрович;
- Гончар Олександр Олександрович;
- Городницький Віктор Іванович;
- Кшевіцький Олександр Антонович;
- Миронюк Юрій Іванович;
- Нахильчук Роман Григорович;
- Оліщук Олександр Ігорович;
- Садовець Віктор Анатолійович;
- Цісельський Олексій Валентинович;
- Каяфа Володимир Олександрович.
Схиляємо у пошані голови перед світлою пам’яттю гідних синів незламного українського народу. Вічна пам'ять і вічний спокій нашим Героям!
Вся робота виконавчого комітету, апарату та установ сільської ради була спрямована на виконання тих завдань, котрі ставилися планом соціально-економічного розвитку на 2023 рік та рішеннями ради. Основними напрямками були: робота з наповнення бюджету, утримання в належному стані території, об’єктів благоустрою та соціальної інфраструктури села та соціальний захист населення. Економічна ситуація, що склалася в країні у минулому році, створювала для нас постійні проблеми. Але ми організували свою роботу так, що вдалося утримали всі життєво важливі сфери діяльності громади.
Станом на 01 січня 2024 року в 8 населених пунктах сільської ради проживає 4007 осіб.
Територія сільської ради, поділена на 2 старостинських округи.
На території громади свої повноваження в межах відповідних старостинських округів здійснюють 2 старости та 2 головних спеціалісти загального відділу сільської ради.
Наша громада, як орган місцевого самоврядування, у своїй роботі керується принципами законності, гласності, колегіальності, поєднуючи місцеві та державні інтереси. Сільська рада є публічною і відкритою у своїй діяльності, про що свідчить робота з висвітлення новин та сесій сільської ради на офіційному сайті сільської ради. Крім того, інформація про діяльність сільської ради розміщується на сторінці у фейсбуці.
Волонтерська діяльність Щиборівської сільської ради за 2023 рік
Протягом року виконавчий апарат ради постійно здійснював підтримку та допомогу для підрозділів збройних сил України.
В 2023 році спільними зусиллями громади було придбано один автомобіль (мерседес віто) в 7–ий Львівський прикордонний загін.
Спільно з благодійним фондом «Подяка щирих сердець» забезпечували підрозділи ЗСУ в яких проходять службу наші земляки:
-медичними засобами ( перев’язочним матеріалом, знеболюючими та профілактичними препаратами, системами переливання крові, тампонуванням, памперсами, турнікетами тощо)
- військовою формою (військові куртки, балаклави, розгрузки, теплі шапки, рукавиці, носки, труси, термобілизна тощо)
- господарські товари (термоси, ліхтарики, цвяхи, сокири, мішки, металеві скоби, плівка для облаштування бліндажів і так далі)
- засоби особистої гігієни (мило, зубна паста та щітки, вологі серветки і так далі)
- запчастини до автотранспорту ( пальне, шини, мастила, диски, каністри, очищувачі скла, акумулятори, монокуляр, прилади нічного бачення тощо)
- надання подарунків для дітей чиї батьки загинули при захисті України чи зникли безвісти
Спільно з громадською організацією «Незламні в єдності» забезпечували наших захисників:
- Маскувальними сітками, медичними засобами, військовою формою засобами зв’язку (старлінк)
- Продуктами харчування (вареники, випічка, консервація і так далі)
- Забезпечували продуктами харчування для виготовлення сухих пайків, борщів тощо.
Надана посильна допомога підрозділам Державної прикордонної служби України та ПВО Хмельниччини в облаштуванні навчальних та опорних пунктів вказаних підрозділів у вигляді меблів (столи, лавки, театральні стільці, шафи) пральних машин, холодильника.
Спільно за участю громади проводились збори та передача на лінію фронту продуктів харчування(овочі, фрукти, консервація, макаронні вироби, випічка, мед, солоності тощо)
В забезпеченні потреб підрозділів ЗСУ активно приймали участь шкільні та дошкільні заклади освіти громади, шляхом проведення ярмарків та концертів, виручені кошти з яких безпосередньо передавалися нашим захисникам. Кузьминський ліцей на постійній основі здійснює плетіння маскувальних сіток та виготовлення окопних свічок.
Окремо потрібно відмітити що взаємодія з волонтерською спільнотою м. Київ забезпечила виконання швидких замовлень від наших хлопців. (турнікети, медицина, господарські товари тощо) але найважливішим є допомога нашим пораненим воїнам. Їх влаштування на планові операції та обстеження за кордон, допомога в наданні якісної та швидкої допомоги при критичних пораненнях.
Слід відмітити що активну громадську позицію проявили працівники комунального господарства «Водограй 2017» та працівники закладів освіти у вигляді надання допомоги постраждалим населеним пунктам області під час обстрілів рф.
За участі релігійних громад сільської ради було зібрано та перевезено на деокуповані території Херсонської області великий об’єм гуманітарної допомоги для цивільного населення (одяг, взуття, постільна білизна, одіяла, подушки, засоби особистої гігієни, пральний порошок, овочі, фрукти, продукти макаронного виробництва, цукор, олію та багато іншого).
Лише спільними зусиллями ми маємо ефективний результат від нашої діяльності.
Сесійна діяльність сільської ради.
Депутатський корпус ради VIII скликання складає 21 депутат.
Відповідно до вимог статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» основною формою роботи ради є проведення сесій. Скликання сесій сільської ради проводиться згідно з розпорядженнями сільського голови.
Депутати сільської ради мали можливість ознайомитися з проєктами рішень, що вносились на розгляд сесії, на постійних комісіях, або завантаживши з офіційного веб-сайту сільської ради.
З початку звітного року відбулось 12 сесій сільської ради. За звітний період прийнято 26 цільових програм та внесено зміни і доповнення до 4 програм.
Важливою складовою роботи сільської ради є діяльність постійних комісій сільської ради, які згідно з статтею 47 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» є органами ради, створеними для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради. У Щиборівській сільській раді VIIІ скликання були сформовані та діють 4 постійних депутатських комісій. Як показала практика, левова частка роботи з розгляду питань відбувається саме на засіданнях постійних комісій, зокрема на спільних засіданнях, які проводять перед початком сесії. Саме там опрацьовуються проєкти рішень і програм, готуються відповідні висновки, рекомендації з усіх питань, які потім виносяться на розгляд сесії. Так, з початку 2023 року було проведено 12 засідань постійних комісій.
В цілому організація роботи постійних комісій свідчить про те, що депутати сільської ради налаштовані на цілеспрямовану, конструктивну працю.
Діяльність виконавчого комітету сільської ради.
Протягом 2023 року мною було ініційовано та проведено 20 засідань виконавчого комітету сільської ради, в тому числі і позачергові, на яких розглянуто різноманітні питання з забезпечення життєдіяльності громади. Прийнято 97 рішень. Персональний склад виконавчого комітету сільської ради затверджено у кількості 15 осіб.
При підготовці та прийнятті рішень виконавчим комітетом було забезпечено виконання вимог чинного законодавства.
У 2023 році зареєстровано 32 смерті, 6 народжень та 3 одруження. Вчинено 76 нотаріальних дій.
Реєстрація населення
Протягом року в громаді зареєстровано 110 осіб, натомість 130 осіб було знято з реєстрації.
- зареєстровано 3 новонароджених дітей: з них 2 хлопчики і 1 дівчинка.
Робота зі зверненнями громадян
Найважливішою формою забезпечення зворотного зв’язку між сільською радою та громадянами є звернення громадян, а інформація,що міститься в них, найчастіше служить орієнтиром при прийнятті важливихрішень, що стосується інтересів широких верств населення.
Всього за 2023 рік до сільської ради, враховуючи введення воєнного стану в Україні надійшло 396 письмових звернень громадян, що на 189 звернень більше в порівнянні з відповідним періодом 2022 року, з них 75 громадян побувало на особистому прийомі у керівництва сільської ради.
На виконання вимог Закону України «Про звернення громадян» за результатами розгляду звернень, що надійшли впродовж року: 290 –вирішено позитивно, 0 – відмовлено в задоволенні, 101 – надано відповідні роз’яснення, 5 – інше.
В тому числі, від органів влади вищого рівня з початку року до сільської ради надійшло 14 звернень, серед них відповідно:
Урядового контактного центру облдержадміністрації – 9.
Хмельницької обласної військової адміністрації – 4.
Хмельницької районної ради – 1.
Звернення від органів влади вищого рівня стосувалися упорядкування нумерації будинків у с.Кузьмин, земельного спору, затвердження Генерального плану у с.Кузьмин, надання гуманітарної допомоги.
У звітному періоді надійшло 4 колективних звернення на яких звернулось 111 жителів громади, що стосувалися питань: організації сходу села у Михайловецькомустаростинському окрузі, проведення ремонту дорожнього покриття в селах Кузьмин і Михайлівці.
У своїх зверненнях жителі громади порушили 396 питань, серед яких основну частину становлять питання соціального захисту – 47 відсотків. Сільською радою вишукувались всі наявні можливості щодо позитивного вирішення порушених у зверненнях питань. Залишаються актуальними в зверненнях громадян питання аграрної політики і земельних відносин, транспорту і зв’язку, комунального господарства, житлової політики, освіти, релігії та міжконфесійних відносин та інші.
Першочергово приділяється увага розв’язанню проблем, з якими звертаються особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники бойових дій, особи, які мають особливі заслуги перед Україною, а також соціально незахищені верстви населення.
Всього протягом 2023 рік до сільської ради з проханням про допомогу у вирішенні життєво важливих для них проблем звернулось 76 - учасників та інвалідів війни, учасників бойових дій; 15 – інвалідів І, ІІ, ІІІ групи; 102 – ветерани праці та пенсіонери; 1 - від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, матерів-героїнь.
За результатами розгляду звернень соціального характеру, що надійшли до сільської ради протягом 2023 року на загальну суму 810 500 тис. грн. надано допомогу 192 мешканцям громади, серед яких 76 – учасникам антитерористичної операції та бойових дій.
В першу чергу надавалася допомога військовослужбовцям на лікування травм, отриманих внаслідок поранення під час виконання бойового завдання та як таким, громадянам, що перебувають на військовій службі.
У сільській раді затверджено графік проведення особистих, виїзних прийомів громадян, який доводиться щоквартально до відома населення через офіційний веб-сайт громади. Також затверджено і графік проведення гарячих телефонних ліній, за звітній період керівництвом сільської ради проведено 12 «гарячих» телефонних ліній із 35 жителями громади. В основному громадяни зверталися з причин невиплати коштів внутрішньо переміщеним особам, переліку документів на отримання матеріальної допомоги, про причини підвищення тарифів на житлово-комунальні послуги, змін у порядку надання субсидій.
Продовжується робота в системі електронного документообігу, яка стосується передусім електронних вхідних документів та звернень громадян.
Громадянам надавалися роз'яснення щодо можливості отримати правову допомогу в районних бюро з надання безоплатної вторинної правової допомоги відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу».
Інформаційні повідомлення щодо підсумків роботи із звернень громадян до органів місцевого самоврядування розміщуються також на офіційному веб-сайті громади.
Всі звернення, які надходили до сільської ради, були вчасно опрацьовані уповноваженими структурними підрозділами та скеровані до належного виконання під контролем керівництва. Робота з виконання вимог Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 та інших нормативно-правових документів з питань роботи зі зверненнями громадян в громаді і надалі продовжується.
В умовах воєнного стану вдалося налагодити роботу з розгляду звернень громадян, які надійшли, які у письмовому, так і в електронному вигляді на електронні поштові скриньки. Від початку воєнних дій в Україні здійснювався консультативний прийом мешканців громади за допомогою всіх засобів зв’язку.
Питання роботи із зверненнями громадян перебуває на особливому контролі у керівництва сільської ради, воно є предметом обговорення на нарадах з відповідальними працівниками сільської ради, керівниками відділів, секторів, нарадах з посадовими особами органів місцевого самоврядування. Посилено контроль щодо своєчасного, об’єктивного і кваліфікованого розгляду звернень громадян та надання конкретних і фахових відповідей заявникам за результатами розгляду їх звернень.
Сільською радою проведено і аналіз звернень, що надходять у старостинські округи громади. Всього за звітній період до старост надійшло 155 звернень, з них 64 письмових та 91 звернення отримане на особистому прийомі. Як і минулі роки найбільша кількість звернень надходить із питань, що стосуються соціального захисту, вагому частку займають звернення від внутрішньо переміщених осіб, земельних відносин, комунального господарства та житлової політики.
Отже, робота із зверненнями громадян у сільській раді, зокрема, щодо змісту звернень, форм та методів прийому громадян, об’єктивного і своєчасного розгляду їх звернень, забезпечення вирішення порушених у зверненнях питань постійно змінюється, в залежності від умов сьогодення. Кожен громадянин має можливість звернутись до сільського голови чи посадових осіб сільської ради із заявою, скаргою та пропозицією та розраховувати на вирішення порушених у зверненні питань.
Крім цього, за 2023 році до сільської ради надійшло 96 запитів на отримання публічної інформації, на які згідно Закону України «Про доступ до публічної інформації» вчасно надано відповіді запитувачам.
Також у поточному році надійшло 3 - депутатських запитів, звернень.
За звітний період чисельність вхідної документації склала 2710 одиниць, вихідної – 1804.
Розпорядження, доручення, рішення обласної та районної адміністрації, обласної та районної ради отримано в кількості – 92 одиниць.
У 2023 році сільський голова видав 190 розпоряджень з основної діяльності, 144 розпорядження з кадрових питань (особового складу), 0 розпорядження з адміністративно-господарських питань, 96 розпоряджень провідрядження та відпустки.
Бюджет
За 2023 рік надходження податків і зборів, інших обов’язкових платежів до загального та спеціального фондів бюджету Щиборівської сільської ради склали 44 257 313,84 грн, що становить 107,3% до затверджених річних показників.
До загального фонду сільського бюджету надійшло доходів (без урахування трансфертів)24 853 555,55 грн, що становить 112,25% до затверджених показників на відповідний період (перевиконано доходів на 2 712 032,55 грн). Порівняно з минулим роком надходження збільшилися на 5 590 834,28 грн, або на 29,0%.
Левова частка дохідної частини бюджету територіальної громади формується за рахунок податку та збору на доходи з фізичних осіб, плати за землю, акцизного й єдиного податків.
Виконання планових показників за основними видами податків у звітному періоді склало:
- податок та збір на доходи з фізичних осіб – 112,9%. За даним податком надійшло 14 536 647,22 грн, перевиконаннясягнуло1 666 027,22 грн. Темп росту аналогічного показника, порівняно з 2022 роком, склав 123,6% (надходження збільшились на 2 780 141,56грн);
- плата за землю – 116,1%.Перевиконання за даним обов’язковим платежем склало498 439,70 грн. Порівняно з минулим роком надходження збільшились на45,5% (1 125 560,80 грн).
- єдиний податок– 106,96%.За даним податком надійшло 3 806 373,66 грн, перевиконання сягнуло 247 705,66 грн. Темп росту аналогічного показника, порівняно з 2022 роком, склав 120,8% (на 655 836,68 грн більше);
- акцизний податок – 111,64%.Перевиконання за даним податком склало 231 382,17 грн.
- Одним із резервів збільшення доходів місцевого бюджету є перегляд договорів оренди землі в частині збільшення ставки орендної плати до 12%.
Впродовж 2023 року трансферти з інших бюджетів надійшли у сумі 19 076 134,20 грн, (100% планових надходженгь) з них:
- базова дотація з державного бюджету – 5 662 500 грн ;
- додаткова дотація з державного бюджету – 443 300 грн;
- інші дотації з місцевого бюджету – 302 333 грн;
- освітня субвенція з державного бюджету – 12 518 700 грн;
- субвенція з місцевого бюджету за рахунок залишку коштів субвенції на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами, що утворився на початок бюджетного періоду– 11 429,00 грн;
- субвенція з місцевого бюджету на надання державної підтримки особам з особливими освітніми потребами за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету – 6479,00 грн;
- субвенція з місцевого бюджету на виконання окремих заходів з реалізації соціального проекту `Активні парки - локації здорової України` за рахунок відповідної субвенції з державного бюджету – 88 279,20 грн;
- субвенція з місцевого бюджету на здійснення переданих видатків у сфері освіти за рахунок коштів освітньої субвенції – 43 114,0грн.
З сільського бюджету було надано офіційних трансфертів на суму 157 994,74грнв тому числі:
- інші субвенції з місцевого бюджету- 61 375 грн, надана субвенція для Красилівської ОТГ в сумі 8 974,00 грн, за надання послуг перевезення хворого на гемодіаліз та 7 501,00 грн за послуги надані інклюзивно ресурсним центром та 44 900,00 грн ЦНАПом.
- субвенція з місцевого бюджету державному бюджету на виконання програм соціально – економічного розвитку профінансована в сумі 96 619,74 грн, в тому числі: для поліції 50 000,00 грн, ДНС - 20 000, грн, лікарні ветеринарної медицини 1 619,74 грн, управління соц захисту Хмельницької РДА - 20 000,00 грн та центру пробації -5 000,00грн.
Надходження доходів спеціального фонду бюджетубез урахування трансфертів у2023 роцісклало327 624,09 грн, планові показники виконані на 1095,7% , за рахунок збільшення інших джерел власних надходжень.
У 2023 році видаткова частина місцевого бюджету становила 43 227 837,02 грн, у тому числі видатки загального фонду склали 42 369 637,36 грн (відбулося виконання 95,0% планового показника з урахуванням змін на відповідний період), видатки спеціального фонду – 858 199,66 грн (виконання планового показника – 163,5%).
Захищені видатки проведено у сумі 33 354 118,12 грн, що становить 77,2% від загального обсягу видатків. Напрями фінансування такі: на виплату заробітної плати з нарахуваннямивикористано 28 045 747,81 грн (84,1%), з них – кошти освітньої субвенції з державного бюджету склали 12 518 700,0 грн (37,5%), на енергоносії та комунальні послуги бюджетних установ – 3 369 230,70 грн (10,1 %), на продукти харчування – 854 388,58грн(2,6%), інші виплати населенню – 1084 751,03 (3,2%).
Видатки на утримання бюджетних установ за галузевим спрямуванням наступні:
- державне управління – 8 944 587,09 грн (20,7%);
- соціальний захист – 1 754 695,55 грн(4,1%);
- освіта – 24 573 047,73 грн(56,8%) ;
- культура – 1 211 886,93 грн(2,8%);
- охорона здоров’я – 1 071 290,81 грн (2,5%);
- житлово-комунальне господарство – 3 856 977,49 грн (8,9%);
- утримання автомобільних доріг та дорожньої інфраструктури– 1 351 277,48 грн (3,1%);
- інша діяльність – 464 073,94 грн(1,1%).
Протягом звітного періоду забезпечено в повному обсязі оплату послуг за спожиті енергоносії та комунальні послуги. Кредиторська заборгованість з виплати заробітної плати працівникам бюджетних установ станом на 01.01.2024 року відсутня.
Додатковим джерелом для проведення видатків у звітному періодістав залишок коштів сільського бюджету, що склався станом на 1.01.2023 року у сумі 3 866 863,01 грн, з яких 807 829,73грн спрямовано на:
- захищені видатки (виплату заробітної плати з нарахуваннями– 384 280,00 грн, оплату енергоносіїв – 423 549,73 грн);
- інші видатки 2 918 561,11 грн, у тому числі на:
- придбання відсіву та інших матеріалів для ремонту доріг та послуг по них -1 220 000,00 грн,
- Матеріали для покриття підлоги в спортзалі Кузьминського ліцею - 301346,11 грн,
- придбання геоінформаційної системи управління земельними ресурсами -130 000,00 грн,
- інвентаризацію земельних ділянок -100 000,00грн,
- нормативно - грошову оцінку населених пунктів сільської ради – 200 000,00грн,
- підвезення учнів та вчителів – 197 500,00 грн,
- матеріальна допомога -105 000,00 грн,
- на утримання ФАП та ФП – 535 320,00 грн,
- паливно – мастильні матеріали та запасні частини для шкільного автобуса - 100 000,00 грн,
- кошти, передані до бюджету розвитку спеціального фонду – 130 374,00 грн спрямовано для придбання генератора в сумі 70 000,00 грн, мультимедійної дошки для Щиборівської ЗОШ – 60 374,00,00 грн, системи оповіщення та інформування населення – 84 000,00 грн,
- Нерозподілений залишок, що утворився станом на 01.01.2024 року становить 10 098,17 гривень.
Заборгованість (загальний фонд):
Дебіторська заборгованість станом на 01.01.2024 року відсутня.
Кредиторська заборгованість станом на 01.01.2024 року становить 239 000,0 грн,а саме: По КПКВК 1021 «Надання загальної середньої освіти закладами загальної середньої освіти» в сумі 239 000,00 грн. Заборгованість виникла у зв’язку з непроведенням видатків Державною казначейською службою України (КЕКВ 2275 – оплата інших енергоносіїв та інших комунальних послуг ).
Заборгованість (спеціальнийфонд)
Дебіторська та кредиторська заборгованість станом на 01.01.2024 року відсутня.
ОСВІТА
Мережа закладів освіти відповідає освітнім потребамнаселення тасформована у відповідності з демографічною ситуацією у громаді.
Одним із пріоритетних напрямів діяльності Щиборівської сільської ради є модернізація та вдосконалення системи дошкільної та загальної середньої освіти, забезпечення надання якісних освітніх послуг, у тому числі дітям з особливими освітніми потребами.
До вересня 2023 року на території сільської ради освітніми послугами забезпечували здобувачів чотири заклади загальної середньої освіти:
- Кузьминський ліцей;
- Михайловецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів;
- Радісненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів;
- Щиборівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів.
Станом на початок 2023/2024 навчального року чисельність шкіл зменшилася, що було зумовлено відсутністю контингенту учнів у Михайловецькій загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів. Такна черговій сесії сільської ради від 05 вересня 2023 року було прийнято рішення № 22 «Про призупинення освітньої діяльності Михайловецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області у зв’язку з відсутністю контингенту здобувачів освіти».
Учні Михайловецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів з 01 вересня 2023 року розпочали освітній процес у Кузьминському ліцеї (33 учні) та Радісненській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів (7 учнів).
У зв’язку з оптимізацією мережі освітніх закладів громади, 20 жовтня 2023 року на позачерговій сесії сільської ради було прийняте рішення № 14 «Про схвалення проєкту рішення сільської ради «Про припинення, шляхом ліквідації, Михайловецької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Щиборівської сільської ради Хмельницького району Хмельницької області»».
Наразі на території сільської ради функціонують три заклади загальної середньої освіти:
- Кузьминський ліцей (кількість здобувачів освіти – 195 учнів, кількість педагогічного та технічного персоналу – 40 осіб);
- Радісненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (кількість здобувачів освіти – 90 учнів, кількість педагогічного та технічного персоналу – 31 особа);
- Щиборівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів (кількість здобувачів освіти – 89 учнів, кількість педагогічного та технічного персоналу – 26 осіб)
Аналізуючи діяльність закладів загальної середньої освіти у 2023 році, слід відмітити, що на початок 2023/2024 навчального року в усіх закладах загальної середньої освіти громади спостерігалося збільшення учнівського контингенту.
Динаміку чисельності учнів в закладах загальної середньої освіти громади відображено на рис. 9.1.